Miten hyödyntää sosiaalista mediaa työnhaussa?

Millä tavalla sosiaalista mediaa voi hyödyntää työhaussa ja onko sosiaalisen median käyttäminen tarpeellista? Nykyään puhutaan paljon some -näkyvyydestä, mutta auttaako sosiaalinen media oikeasti löytämään työpaikkoja tai työllistymään nopeammin? Esittelen tässä muutaman eri some -palvelun ja kerron miksi ja miten niissä kannattaa olla mukana.

LINKEDIN ON LAAJIN SUOMESSA KÄYTETTÄVÄ TYÖNHAKUSOVELLUS

Tunnetuin some -sovellus työnhakuun on LinkedIn. LinkedIn:llä on Suomessa jo miljoona käyttäjää. LinkedIn on hyvä
kanava sekä yrityksille markkinoida omia työpaikkojaan, että työnhakijoille markkinoida omaa osaamistaan.
Työnhakija voi luoda ilmaisen LinkedIn -profiilin ja verkostoitua muiden kanssa. Voit klikata kontaktiksi yhteistyökumppaneita, asiakkaita, työkavereita tai ihmisiä, joita tapaat esim. seminaareissa. Ihan tuntemattomia ei kannata klikata kontaktiksi, koska huijareitakin on liikkeellä.

PROFIILIN TÄYTTÄMINEN LINKEDIN:SSÄ

Oman profiilin luomiseen kannattaa nähdä vaivaa. Oma profiili on tärkeä markkinapaikka ja mahdollisuus kertoa osaamisestasi muille. ”Summary” osioon tulee kiteyttää oma osaaminen lyhyesti ja ytimekkäästi. Mikäli olet hakemassa töitä, voit kirjoittaa profiilin alkuun ”Looking for new opportunities”, muista kuitenkin että myös esimiehelläsi on todennäköisesti näkyvyys profiiliisi. Toinen vaihtoehto kertoa rekrytoijille, että haet töitä on laittaa ”preferences” kohdasta ”let recruiters know you´re open” täppi on –asentoon. Silloin
tieto näkyy vain rekrytoijille. Oman profiilin tekemisessä kannattaa huomoida, että käyttää tiettyjä tärkeitä avainsanoja, joilla sinun alasi osaajia saatetaan hakea. Jos profiilistasi löytyy avainsanat, niin silloin nouset
rekrytoijien listoille mahdollisesti sopivana kandidaattina.

SUOSITTELIJOIDEN PYYTÄMINEN

LinkedIn:ssä on toiminto, jonka avulla voit pyytää tuntemiltasi henkilöiltä suosituksia. ”Recommendations” – osiossa esimiehesi, kollegasi tai yhteistyökumppanisi voi kirjoittaa sinusta suosituksen ja suositus näkyy kaikille verkostossasi. Useimmat yritykset tarkistavat suosittelijat soittamalla, mutta LinkedIn suositukset ovat hyvää ”bonusta”, joka saattaa sopivalla tavalla herättää rekrytoijan kiinnostuksen.

Kiinnostuitko? Lue koko juttu Liiketalous -lehdestä!

Teksti: Sonja Vainio

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *